Hvad betyder udtrykket “Være sin brors vogter”?

Lær hvor dette bibelske udtryk stammer fra, og hvilken vigtig betydning, det har for dit eget liv.

Du kommer ikke i himlen pga. din babydåb. En ægte tro på Jesus er opskriften! Skriv anonymt og forstå mere. Chat 08-22 med en præst.

Du har nok hørt udtrykket at “være sin brors vogter“.

Men er du klar over, hvad udtrykket egentlig betyder?

Det er et udtryk med betydningen “En person, der holder øje med andre” i en negativ betydning, “Overvåger andre” eller “Passer på andre i nidkærhed”. Det er i den betydning, at de fleste mennesker kender udtrykket.

Men faktisk har talemåden en dybere og langt mere alvorlig betydning.

Udtrykket stammer fra den sande historie om, at jordens første mennesker fik to sønner – og den ene blev misundelig og slog den anden ihjel. Vi har haft problemer med misundelse lige siden.

Det kan du læse mere om her.

Et bibelsk udtryk

Udtrykket “Være sin brors vogter” stammer fra den misundelige Kain, der lod som om, at han ikke vidste, hvor hans bror var. Som han lige havde myrdet.

Forhistorien er, at Kain var misundelig, fordi broren Abel havde givet Gud en gave, der gjorde Gud tilfreds.

Siden talte Kain til sin bror Abel, og da de en dag var ude i det fri, overfaldt Kain sin bror Abel og slog ham ihjel.

Da spurgte Herren Kain: »Hvor er din bror Abel?« Kain svarede: »Det ved jeg ikke. Skal jeg vogte min bror?«  Herren sagde: »Hvad er det, du har gjort? Din brors blod råber til mig fra jorden.
(1. Mosebog 4: 8-10)

Kain myrdede sin bror, fordi han var misundelig på ham. Ligesom kriminelle idag er misundelige på dem, der retfærdigt er kommet til deres ting.

Kain gjorde iøvrigt hvad mange gør, når de ikke vil indrømme deres fejl – komme med undskyldninger. Hans undskyldning var “Skal jeg da gå og holde øje med ham?” – et retorisk spørgsmål.

Men Gud vidste godt, hvad han havde lavet. Man kan ikke snyde Gud.

Kain er dig og mig

Kain er en historisk person, men også typisk for alle mennesker idag: Når vi mennesker bliver konfronteret med vores egen uretfærdighed (vores løgne, vores misundelse, vores forbandelser, vores lyster) så kommer vi med undskyldninger, og anklager den, der forsøger at hjælpe os – Gud selv. Vi vil hellere give andre skylden.

Men så kommer vi ikke i himlen.

Vi skal sige undskyld til Gud, og lade hans søn tage betalingen for vores synder.

Frelsen – kun ved Jesus

Biblen fortæller, at mennesket syndede mod Gud og blev smidt ud af Paradisets have. Der lever vi nu – adskilt fra Gud, i verden med dens sygdomme og ondskab. Kun gennem Jesus kan vi komme tilbage til Gud, når vi i troen på hans søn Jesus vender os fra vores synd, bliver døbt til Jesus og modtager helligånden.

Det er den eneste vej i Himlen.

Gud velsigne dig.

Babydåb og konfirmation er ugyldigt overfor Gud. Han ser kun på, om du rigtigt tror på – og følger – Hans søn, Jesus. Læs mere eller Chat med en præst.

Vær med til at redde liv! Støt Jesusfrelser.dk med 100kr. Beløbet går ubeskåret til facebookannoncer med vores artikler.

Send til MobilePay 1206LR, så flere danskere kan læse Jesus at kende.

Del artiklen med andre:

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *