Kan alle kristne tale i tunger?

Et vigtigt spørgsmål mange kristne stiller sig er, om nådegaven ved navn “tungetale” er til alle kristne.

Tungetale er en vigtig nådegave, hvor vi taler et for andre uforståeligt sprog med Gud, men hvor vi beder den perfekte bøn, der også bygger os op og bringer os tættere på Gud.

Det korte svar er Ja, alle kristne har muligheden for at tale i tunger.

Det bibelske argument for dette kan du læse nærmere om her.

En vigtig forudsætning

Inden de bibelske argumenter skal vi lige slå fast, at tungetalen kræver, at du er en i ånden genfødt kristen. Dvs. Du skal have omvendt dig fra synd, være døbt efter omvendelse på din egen tro til Jesus, og så skal du være døbt i Helligånden. Ellers kan du ikke tale i tunger.

Lad os nu se på de bibelske argumenter.

Vi har fået den samme Helligånd som Jesus

Det første argument er, at vi har fået den samme Helligånd som Jesus. Det er Gud selv. I Ham er alle nådegaver. Vi har ikke fået en “junior Helligånd” med nogen af gaverne – vi har fået hele Guds ånd, da vi blev døbt med Helligånden.

Guds Ånd bor i jer … han som oprejste Jesus fra de døde. – Rom 8:11

Et tegn for de vantro

Biblen fortæller, at tungetalen er et tegn for de vantro. Hvorfor skulle Gud give dette tegn kun til nogen troende, hvis det er er tegn for de vantro (at de troende har noget der forvirrer andre, underforstået tungetalen)? Det giver kun mening, hvis det er en gave til alle troende.

En tungetale er altså tegn for de vantro. – 1. Kor. 14:22

Jeg ønsker I alle taler i tunger

I Biblen siger Paulus også, at han ønsker, at de alle taler i tunger. Det skrev han med inspiration fra Helligånden. Paulus giver udtryk for en længsel, som han ønsker at alle de kristne forfølger (tungetale og det profetiske). Det ville han ikke sige, hvis han vidste, at det kun var en gave ment til de få.

Jeg ville ønske, at I alle kunne tale i tunger. – 1. Kor. 14:5

Disse tegn skal følge …

Biblen fortæller også, at visse tegn følger de kristne. Det betyder ikke, at alle kristne nødvendigvis oplever disse ting. Ikke alle kristne oplever at helbrede de syge. Men muligheden er der. En mulighed Helligånden giver os.

“Og disse tegn skal følge dem, der tror: med fuldmagt fra mig skal de drive dæmoner ud, de skal tale med nye tunger, og hvis de kommer til at tage på slanger, vil der ikke ske dem noget. Skulle de drikke gift, vil det heller ikke skade dem. Og de skal lægge hænderne på de syge, så de bliver helbredt.”” – Markusevangeliet‬ ‭16:17-18‬ ‭BPH‬‬

Hvad så med …?

I biblen står der også, at vi er blevet givet forskellige åndelige gaver som beskrives i 1 Kor. 12. Det er også et sandt udsagn – da alt hvad der står i Biblen er sandt.

Hvordan hænger det så sammen?

Det skal forstås således, at disse gaver som beskrevet ovenfor er tilgængelige gennem den Helligånd, som Gud har givet os. Men gaverne vil alligevel manifestere sig forskelligt i de forskellige kristne.

Men det betyder ikke, at vi ikke kan opnå denne fantastiske gave fra Gud. Og vi må ihvertfald ikke vide os sikre på, at en bestemt åndelig gave ikke er til os, men kontinuerligt søge alt, hvad Gud har til os. Biblen siger, at vi skal søge det profetiske – også tungetalen.

Del siden med andre: